+31 06-45774097

info@vanarkacademie.nl

Eten-voor-het-sporten

Voedsel is als brandstof voor je lichaam

Je kunt niet actief bezig zijn met sport als je het lichaam niet hebt voorzien van voedsel en drinken. Het is een beetje als het gaan rijden met een auto waar geen brandstof in zit. Uiteindelijk zal de auto ermee stoppen maar, zal de schade nog erger zijn. Je lichaam is net zo soort machine die tijdens je sport activiteiten, energie wil halen uit wat je gegegeten en gedronken hebt. Het voedsel word omgezet naar “bloedglucose” (energie) wat je prestatie en herstel tijd zal verbeteren en versnellen. Omdat je ook transpireert verlies je veel vocht en dit moet je tijdens sport weer aanvullen door te blijven drinken. 

Je kunt zowel voor, na en tijdens je sportactviteit iets blijven eten en drinken. Als je wat eet tijdens sporten dan hangt dit vaak samen met een langdurige workout waarbij je lichaam extra voedig nodig heeft om te kunnen blijven presenteren en je activiteit tot een goed einde te brengen.

Voordat je gaat sporten:

Het ideale beeld is om iets te eten tussen 1 a 2 uur voordat je gaat sporten

  • Hydrateer jezelf met water
  • Eet gezonde koolhydraten zoals bijv: pasta, rijst, magere kwark/yohurt of fruit
  • Probeer vloeibaar eten te vermijden, dus geen soepen of sportdrankjes die vol zitten met eiwitten

Heb je geen tijd om vroegtijdig voordat je gaat sporten iets te eten, kies dan vlak voordat je begint (15 minuten) voor het eten van een banaan of appel. Probeer het eten van “zwaar op de maag vallend” voedsel te vermijden. Je lichaam moet er geen last van krijgen en snel kunnen verbranden

Tijdens het sporten:

De meeste sporters zullen tijdens hun training niet extra voeding nodig hebben. Topsporters zullen hier vanwege hun lange trainingstijden wel om vragen. Normaliter vraagt een training van een uur of minder niet om extra voedingstoffen. Zorg er altijd wel voor dat je tijdens het sporten voldoende water drinkt en doe dit dan in kleine oplages (slokjes) Het drinken van water zorgt er ook voor dat je verzuring en de afvalstoffen die vrijkomen sneller door je lichaam worden afgevoerd.

Als je klaar bent met sporten:

Zowel tijdens als na het sporten:

  • Drink voldoende water en voeg hier eventueel een uitgeperste sinaasappel aan toe maar, neem geen sappen, koffie of frisdranken.
  • Je hebt veel koolhydraten verbrandt en dat is de brandstof die je spieren gebruiken om te bewegen. Door het eten van iets waar eiwitten in zitten help je eigenlijk je spieren zich te herstellen en groeien (sterker worden).

Natuurlijk is ieder mens anders en dit zijn simpel een paar algemene richtlijnen die je kunt hanteren. Het is niet alleen bij sporten maar, ook in het dagelijks leven belangrijk om een gezond en gevarieerd dieet te volgen.

Zoals we het artikel begonnen is “Voedsel de brandstof van je lichaam” maar, verkeerd voedsel kan het lichaam ook kapot maken.

Meer informatie over voeding is natuurlijk te vinden op de website van het: Voedingscentrum

Interesse in een proefles ?

Kom dan tijdens lestijden eens langs in onze school voor een gratis proefles en ervaar hoe het is om mee te trainen. Jezelf aanmelden is niet verplicht maar, we vinden het fijn om te weten dat je een proefles komt volgen. 

Kungfu

Hung Gar Kungfu is de stijl waarin de school lessen geeft. Deze zuid Chinese stijl vind zijn roots in de Shaolin tempel en staat bekend als een traditionele gevechtskunst. Het heeft zich in de eeuwen bewezen als een zeer effectief verdedigingssysteem

Shuai Jiao & Shoubo

Shuai Jiao of Chinees worstelen is de oudste gevechtskunst in de Chinese geschiedenis. Het is de krijgskunst van de werptechnieken. Shoubo is een moderne variant die is onstaan vanuit Shuai Jiao waar trappen, stoten en afweertechnieken aan zijn toegevoegd.

Volg ons of deel dit bericht

Gratis schema: ✓ weerstand ✓ kracht ✓ betere conditie!

Wij vinden het belangrijk dat iedereen de mogelijkheid van sporten moet krijgen. Thuis of bij ons in de school.

GRATIS te downloaden via onze website. 👇

Volg een gratis proefles

Je kunt jezelf aanmelden

+31 06-45774097

info@vanarkacademie.nl

© 2020 Van Ark Academie AVG Privacy | Disclaimer